Konec roku 2025 už klepe na dveře, a proto je čas podívat se, co nás jako řidiče čeká v roce 2026. Dobrou zprávou je, že nás čeká méně byrokracie, více online služeb a velká digitální revoluce v dopravě. Od 1. ledna 2026 vstoupí v platnost řada změn, které přinesou větší komfort, zjednodušení procesů a konečně i autonomní řízení.
Čekání na plastovou kartičku? To už bude brzy jen připomínka minulosti. Česká republika od příštího roku zásadně mění pravidla: jakmile vám úřad zapíše udělení nebo rozšíření řidičského oprávnění do registru, můžete okamžitě vyrazit na silnici. Bez kartičky, bez front, bez stresu. Informace o provedení zápisu dorazí formou SMS či e-mailu a vy získáváte celé jedno měsícní okno, během něhož smíte řídit i bez fyzického průkazu. Pro nové řidiče je to malá revoluce a výrazné zrychlení celého procesu.
Digitalizace ovšem nekončí u samotného řízení. Portál dopravy se stává centrální platformou, kde vyřídíte stále více věcí bez jediné návštěvy úřadu. Poprvé v historii bude možné online požádat nejen o první řidičský průkaz, ale také o jeho rozšíření. Podmínkou je digitální zdravotní posudek a absolvované zkoušky po 1. lednu 2026. Velkou změnu pocítí i mladí řidiči v systému L17. Sedmnáctiletí žadatelé si zde budou moci jedním tahem vyřídit vše: od zápisu až čtyř mentorů až po jejich digitální souhlasy.
Své se mění i u seniorů. Povinné lékařské prohlídky se nově přesouvají až na věk 70 let. Pokud lékař zapíše posudek elektronicky, řidič už nemusí řešit další papíry — vše bude dostupné online. Jen starší posudky vystavené před rokem 2026 zůstanou povinně v fyzické podobě. Zjednodušení přichází také v oblasti plných mocí. Digitální plnou moc pro konkrétní auto lze nově udělit jednoduše a okamžitě, ať už online nebo osobně. Bez zbytečných podpisů a čekání.
Největší technologická změna ale přichází s rokem 2026. Česká legislativa poprvé oficiálně dává zelenou autonomnímu řízení třetího stupně. Automobil tak může v určitých situacích řídit úplně sám, zatímco řidič nemusí neustále sledovat provoz. Zůstává jen povinnost být připraven zasáhnout, pokud si to systém vyžádá. Klíčovým momentem je i otázka odpovědnosti: pokud řídí auto, odpovídá výrobce. Tento údaj se nově objeví i v registru silničních vozidel, aby bylo jasné, co konkrétní vůz umí.