Rok 2025 se nese ve znamení konce několika legend z řad sportovních aut. Nissan GT-R R35, Audi R8 a klasické verze Dodge Challenger a Charger se loučí s výrobou a odnášejí s sebou kus automobilové historie, technické dokonalosti a vzrušení, které dokázaly vyvolat. Éra spalovacích ikon se pomalu uzavírá a na scénu přichází nová generace elektrických supersportů.
Rok 2025 přináší do světa sportovních vozů dramatické změny. Přísnější emisní normy, tlak na elektrifikaci a nové priority automobilek znamenají jediné – mnoho ikonických modelů končí svou výrobu.
Když jeden legendární model končí, mizí spolu s ním i kus technické evoluce a řemesla, které formovalo svět sportovních aut. Pro fanoušky spalovacích motorů je to hořkosladký okamžik: nostalgie po burácení V8 a V10 motorů se mísí s očekáváním nové éry elektrických supersportů.
Když se řekne „sportovní auto“, mnohým se vybaví Nissan GT-R, přezdívaný Godzilla. Tento vůz se stal synonymem precizní japonské techniky a brutálního výkonu. Od svého debutu v roce 2007 uchvátil svět neuvěřitelnou akcelerací a technologií pohonu všech kol ATTESA E-TS.
V roce 2025 však GT-R definitivně opouští výrobní linky. Důvod? Emisní limity a tlak na přechod k elektrifikaci. Nissan už potvrdil, že nástupce se bude ubírat hybridním nebo plně elektrickým směrem.
GT-R se tak stává sběratelským klenotem – poslední modely R35 jsou už nyní vyprodány a jejich ceny na trhu ojetin rostou. Kdo chtěl zažít „čistou sílu Godzilly“, má poslední šanci.
Audi R8 patřilo k nejčistším supersportům své doby. Elegantní design, přesnost německého inženýrství a hlavně – srdce v podobě atmosférického desetiválce 5.2 FSI. V roce 2025 ale končí jeho výroba.
Audi se rozhodlo plně přesměrovat divizi Audi Sport k elektrickým pohonům. Místo R8 tak přijde elektrický nástupce postavený na platformě PPE, sdílené s modely Porsche.
R8 se loučí speciální edicí „Farewell Edition“ – omezenou sérií, která se okamžitě stala sběratelským hitem. Tento model představuje symbol přechodu: od burácení motoru k tichému, ale okamžitému výkonu elektromobilů.
Ani za oceánem se éra spalovacích monster neudržela. V roce 2025 se Dodge Challenger a Charger oficiálně rozloučí s výrobou. Tyto modely definovaly americkou představu o síle – mohutné V8 Hemi, zadní pohon, kouř od pneumatik a drsný zvuk motoru.
Dodge už ale ukázal nástupce – Charger Daytona EV, první plně elektrický „muscle car“. Má simulovaný zvuk motoru Fratzonic Chambered Exhaust a slibuje okamžitý výkon přes 600 koní.
I když to zní jako sci-fi, značka slibuje, že si zachová DNA klasického amerického muscle. Nostalgie je ale silná – poslední spalovací Challengery se rozprodaly během pár týdnů a jejich hodnota prudce roste.
Značka Ford Mustang sice pokračuje, ale její čtyřválcová verze EcoBoost se v roce 2025 přestane vyrábět. Důvod je prostý – automobilka se chce zaměřit na „pravý“ charakter Mustangu, tedy osmiválcové verze GT a nové elektrické SUV Mach-E.
EcoBoost měl být kompromisem mezi výkonem a úsporností, ale fanoušci mu nikdy zcela nepřišli na chuť. Loučení s ním tak symbolicky potvrzuje, že Mustang zůstává vozem pro ty, kdo chtějí emocionální zážitek z jízdy, nikoli jen efektivitu.
Konec těchto modelů neznamená zánik sportovních vozů. Znamená evoluci. Výrobci jako Porsche, Ferrari nebo McLaren už dokazují, že elektrifikace může přinést jiný, ale stejně vzrušující druh výkonu.
Loučení s modely jako Nissan GT-R, Audi R8 nebo Dodge Challenger je víc než jen změna produktové nabídky – je to konec jedné kapitoly automobilové kultury. Auta, která burácela, voněla benzínem a vzbuzovala respekt, nahrazují tichá, efektivní, ale stejně výkonná vozidla nové generace.
Možná se jednou ohlédneme a řekneme, že rok 2025 byl zlomový. Rok, kdy skončily legendy – a začala nová éra rychlosti.
A vy? Které z těchto ikonických aut byste chtěli mít ve své garáži?