V muzeu bude vystavena unikátní sbírka vozů značky Praga pana Příhody, která po dlouhých peripetiích zakotvila díky domluvě kraje, města a majitele sbírky právě v Chomutově. Během dvou let se bude muzeum v industriálním areálu okolo bývalé továrny na klobouky postupně formovat. Architekti představili, jak bude přeměna z původně montážních na výstavní haly vypadat.
KONCEPT AREÁLU
Základním tématem návrhu je napojení konvertované části areálu na veřejný prostor. Architektonicky zvýrazněný vstup do muzea je umístěn v severní části větší haly naproti zvolenému přístupu po cestě kolem garáží, kde se návštěvníkovi už z přilehlé ulice ukáže hlavní fasáda muzea. Novostavba otevřené haly bude svojí formou odkazovat na staré industriální objekty s vrchním osvětlením, ve kterých byly automobily kdysi vyrobeny a které poskytují pro muzeum ideální světelné podmínky. Její výrazná forma kontrastuje s hmotovou jednoduchostí stávajících hal, které s novostavbou dohromady tvoří vizuálně zapamatovatelný celek.
NÁVRH
Stávající haly byly průběžně doplňovány o přístavky a nánosy, které v návrhu odstraňujeme a zachováváme pouze čisté prázdné haly. Všechny původní objekty jsou sjednoceny barevně do bílé, veškeré intervence do areálu jsou materiálově totožné – ocelové. Do starých hal jsou vestavěny kontejnery zázemí – v hale 1 je umístěn vstup s recepcí, hygienickým zázemím a malou kuchyňkou / bistrem, v hale 2 plní kontejner funkci kina a skladu. Oba vestavné kontejnery mají na stropě plošinu, ze které je možné pozorovat exponáty z nadhledu. Propojení objektů je realizováno masivním přístřeškem, který tvarově vychází z původních továrních hal. Tvar střechy je definován šedovými světlíky, které prosvětlují interiér přístřešku a dodávají exponátům nepřímé severní světlo. Hmota ocelové střechy je uložena na masivních betonových pilířích, které vyrůstají z betonové podlahy. Přístřešek je před povětrnostními vlivy chráněn žaluziovými vraty, která je možné libovolně otevírat. Vrata zároveň slouží k návozu exponátů. Expozici spojuje jednolitá betonová podlaha, která zároveň s materiálovou jednoduchostí spojuje všechny tři budovy muzea v jeden celek.
EXPOZICE
Samotná výstava konkrétních exponátů bude řešena v dalších stupních projektu poté, co bude dokončena inventarizace sbírky. Studie počítá s tím, že nejhodnotnější exponáty budou vystaveny ve dvou temperovaných halách na bílých fundusech. V nové netemperované hale budou vystaveny exponáty, které bude snazší přesouvat. Kapacita muzea díky prostorovým limitům stávajícího areálu nestačí na vystavení celé sbírky najednou – počítá se s průběžným obměňováním exponátů z depozitu. V rámci expozice jsou vytipována místa pro doprovodné výstavy a pro vystavení drobnějších exponátů ve vitrínách. Způsob vystavení počítá se zapojením více návštěvníkových smyslů. Považujeme za důležité, aby bylo vyčleněno minimálně jedno vozidlo, do kterého bude umožněn vstup, aby návštěvník pochopil odlišné proporce historických automobilů. V rámci výstavy by měly občas zaznít záznamy autentických zvuků exponátů, např. startování motorů nebo klaksony.
Zdroj: atelierkopecky.cz