Nekonečné diskuze na toto téma jste se už určitě také zúčastnili. Někdo považuje za hrozné řidiče mladíky s čerstvým řidičákem, jiný seniora v klobouku, další přísahá na nebezpečné matky s malými dětmi, které odvádějí jejich pozornost.
Nejnovější studie Centra dopravního výzkumu sice jednoznačného vítěze také neurčila, ale došla k jednoznačnému závěru – mezi řidiči a řidičkami stále ještě panují znatelné rozdíly.
Statistiky jsou neúprosné. Jasně z nich vyplývá, že ženy každým rokem zaviní výrazně méně dopravních nehod než muži, a také že je až 3,5krát nižší pravděpodobnost, že při nehodě zemřou. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že muži většinou řídí častěji než ženy a jezdí na delší vzdálenosti, tudíž jsou rizikem nehody ohroženi více.
Ženy u nás patří mezi hlavní pečovatelky o děti i starší členy rodiny, které převážejí na kratší vzdálenosti, a to i několikrát během dne. Častěji také využívají MHD a chodí pěšky. Když už však usednou za volant, většinou méně riskují a více než muži dodržují dopravní značení. Opatrná jízda má přímou souvislost se starostí o jejich osobní bezpečnost, kterou jsou zvyklé často vyhodnocovat. Málokterý muž má strach vydat se v noci do podchodu či na opuštěné místo. Ženy si toto dobrodružství raději nechají ujít kvůli obavám z fyzického napadení.
Zatímco na silnicích tvoří ženy necelou polovinu řidičů, v dopravním sektoru jsou zastoupeny pouhými 26,5 %. V rámci celé Evropy je tento podíl ještě nižší, a sice 22 %. Důvodem jsou nejčastěji genderové stereotypy, nastavené pracovní podmínky a nedostatek motivace žen ke vzdělávání v oblasti dopravy. Postupnou změnou společenských konvencí a pravidel však mohou ženy ztratit obavy z tohoto oboru, stejně jako se dnes už nebojí chopit se volantu.
Text: Jana Jůzová