Když francouzská automobilka představovala v červnu 1990 v Paříži tento malý hatchback, asi dobře věděla, co dělá. Evropané si Clio zamilovali.
Proč to přirovnání k Octavii v titulku? Hned vysvětlíme. Pokud se podíváme na seznamy prodejů aut v Evropě v uplynulých letech, Clio v nich bezpečně najdeme. Ovšem se Škodou Octavia už to tak slavné není. Například renomovaný žebříček Jato Dynamics pro rok 2019 ukazuje, že nejprodávanějším autem v Evropě byl podle očekávání Volkswagen Golf a hned na druhém místě Clio. Octavii najdou české oči „až na“ desáté pozici.
Ale zpět ke Cliu. Díky čemu si řidiči tohoto nástupce Renaultu 5 tak oblíbili? Prvním z faktorů je jeho praktičnost. Jde o malý vůz, takže se s ním skvěle jezdí nejen po městě. Má malý poloměr zatáčení, dobře se s ním couvá, všude se vejde. Druhým faktorem může být například to, že stojí poměrně méně než dříve zmiňovaný Golf. Zatímco za nové Clio (které není zase o tolik menší) dáte v základu cca 300 000 Kč, za Golf cca 500 000 Kč.
Porovnání s o třídu lepším Golfem ale není úplně košer, máte pravdu. Nicméně Clio v evropských prodejích dlouhodobě poráží i Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Peugeot 208, Dacii Sandero, Toyotu Yaris, Citroën Saxo nebo „naši“ Škodu Fabii. Velkou zásluhu na tom mají frankofonní země, jako je Francie, Belgie, Holandsko či Lucembursko. Zatímco v Evropě je Clio po Golfu řadu let druhým nejprodávanějším vozem, v ČR se pohybuje okolo 15. místa.
Do nabídky
Co se týče rozměrů, tak klasické třídveřové a pětidveřové hatchbacky, ale také kombi, které se od roku 2007 vyrábí pod názvem Clio Grandtour. Nejnovější pátá generace je na trhu od roku 2019 a v autobazarech už ji najdete taky. Clio ve verzi sedan, tedy s „dlouhým zadkem“ pak známe i z českých silnic jako Renault Thalia. Zajímavostí je, že si Clio oblíbili také Japonci, ti ho prodávají pod označením Renault Lutecia.
Předpokládejme, že vás evropské auto roku 1991 a 2006 zaujalo a budete si ho chtít v bazaru pořídit. Třeba čtvrtou generaci (2012–2019). Můžete si vybrat z benzínu i nafty, základní benzínové verze mají motor 1,2 16 V 55 kW/75 k a naftové 1,5 dCi 55 kW/75 k. Pak je tu ještě benzínový tříválec s názvem Energy 0,9 TCe 66 kW/90 k a naftový Energy 1,5 dCi 66 kW/90 k. Na nejmenší verzi s nájezdem okolo 50 000 km si připravte cca 170 000 Kč.
Renault Clio je s více než 15 miliony vozy vyrobenými v průběhu 5 generací nejlépe prodávaným francouzským vozem v historii a o jeho úspěších na evropském trhu už byla řeč. Tak proč si ho Češi taky (ještě) nezamilovali?
Tomáš Lichnovský