Od 1. listopadu do 31. března musíte mít na českých silnicích zimní pneumatiky, a to v případě zhoršeného počasí. Jak je vybrat a na co si dát pozor?
Každý rok se řada řidičů diví, když dostanou od policie pokutu za nepřezuté či špatně přezuté (!) zimní pneumatiky. V čem je háček? Zákon 361/2000 Sb. mj. říká, že zimní obutí je potřeba, pokud se na silnici nachází „souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza“, nebo lze tyto komplikace předpokládat. Ovšem je potřeba vědět mnohem víc...
Zimní pneumatiky od ověřených výrobců, jako je třeba český Barum (Continental) na sobě mají písmena M a S. Znamená to, že jejich směs a vzorek obstojí v blátě (mud) a ve sněhu (snow). Ale tohle nestačí. Certifikované zimní gumy musí mít ještě symbol sněhové vločky v horském štítu, což znamená, že jsou vyrobeny např. z gumy s příměsí siliky (oxid křemičitý), a svou přilnavost tedy ztrácejí až okolo –30 °C. Samozřejmě nepodceňujte ani minimální předepsaný dezén – pro osobáky v hodnotě 4 mm.
Nechce se vám přezouvat, protože budete jezdit jenom v pěkném počasí? To zní logicky, ale stejně můžete mít problém, a to ve chvíli, kdy na cestě narazíte na modrou značku „Zimní výbava“ s vločkou a autíčkem. Bývá na místech častých námraz a vyžaduje zimní pneu. Narazíte-li v takovém úseku na policejní hlídku, můžete dostat pokutu až 2500 Kč. Doporučujeme tedy přezout preventivně. Taky nikdy nevíte, kdy teplota klesne pod 7 °C a vaše letní pneu začnou ztrácet přilnavost.
Nekvalitním pneumatikám (z Číny apod.) může třeba úplně chybět symbol vločky (viz výše). Ověřené zimní pneumatiky značky Continental, Barum, BestDrive, Matador, Semperit či Uniroyal koupíte už od 4000 Kč za sadu a mají detailně popsané všechny charakteristiky, podle kterých si můžete vybrat. Jedná se o přilnavost za mokra, nosnost, index rychlosti, valivý odpor nebo hlučnost. Dejte taky klidně na doporučení svých známých.
Vhodné rozměry kol i pneumatik pro své auto najdete ve velkém technickém průkazu. Na co při výběru pamatovat? Nízkoprofilová kola (velký ráfek, nízké pneu) mají lepší sportovní vlastnosti, ale méně tlumí nárazy a hranice mezi přilnavostí a smykem je poměrně ostrá. Naopak standardní kola (standardní ráfek i pneu) přispívá k tlumení vozu, má lepší tepelné vlastnosti a charakteristiku přilnavosti, takže je na zimu vhodnější.
Nepsané motoristické pravidlo říká, že „čtyři sezony a dost“. Váš dezén může být v pořádku, ale guma časem ztrácí své vlastnosti. Výrobci většinou deklarují, že jejich směsi vydrží cca 6 let, ale záleží taky na vašem stylu jízdy a péči o pneu. Pokud na svých gumách objevíte různé trhliny, vyměňte je klidně po 3 letech. S výběrem pneu a jejich výměnou vám pomůže i v době protikoronavirových opatření třeba síť pneuservisů a autoservisů BestDrive.
Text: Tomáš Lichnovský