Připravili jsme stručný a jasný přehled, podle kterého si vybere ten správný vůz (respektive jeho pohon) i úplný laik. Uvidíte, že to není nic složitého.
Podle statistik Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) za 2. čtvrtletí roku 2020 pokračuje trend posledních let. Evropané, a s nimi i Češi, si stále více kupují hybridy a elektromobily, zatímco podíl vozů se spalovacími motory z důvodu ekologie klesá. Stále však v prodejích drží přední příčky – benzín 51,9 %, nafta 29,4 %, hybridy 9,6 %, elektromobily 7,2 %, ostatní 1,9 %.
Mají spalovací zážehový motor, u něhož je směs paliva a vzduchu ve válci zažehnuta elektrickou jiskrou, kterou obvykle vytvoří zapalovací svíčka.
✅ VÝHODY
Nižší pořizovací cena. Benzínové motory jsou díky své konstrukci méně náročné na výrobu, což se promítá do celkové ceny auta.
Nižší hlučnost. Možná, že to ani nepoznáte, ale benzínové motory tolik nevibrují. Také při brzdění motorem tolik nehlučí.
Nižší náklady na údržbu. Souvisí to opět s jednodušší konstrukcí oproti dieselovému motoru. Za případnou opravu zaplatíte rozhodně méně.
Živost. Benzínové motory mívají lepší akceleraci a jsou z pohledu řidiče celkově živější, což se hodí například při předjíždění.
Snadné startování. Oproti naftě má benzín lepší vlastnosti také při nízkých teplotách, takže startování po delším parkování venku v zimě mu dělá menší problémy.
❌ NEVÝHODY
Dražší palivo. Historicky je benzín o něco dražší než nafta, ale je možné, že ceny se budou v budoucnu stále více vyrovnávat.
Vyšší spotřeba. Zážehový motor potřebuje při stejné zátěži/vzdálenosti spálit více paliva (benzínu) než motor vznětový (nafty).
Nižší výkon při nízkých otáčkách. Pro sílu a tah potřebuje benzínový motor vysoké otáčky – proto podřazujeme při předjíždění.
Nižší výdrž. Zážehové motory jsou zpravidla citlivější na kvalitu paliva, a také proto s nimi najezdíte o desítky tisíc kilometrů méně.
Mají spalovací vznětový motor (diesel), u něhož se směs paliva a vzduchu ve válci sama vznítí díky vysoké teplotě stlačeného vzduchu.
✅ VÝHODY
Nižší spotřeba. Naftové motory spotřebují cca o 2 litry méně paliva na 100 km než benzínové motory. Na delších vzdálenostech je rozdíl ještě větší.
Levnější palivo. Cena nafty je historicky nižší než cena benzínu, ale jak už jsme si uvedli výše, je možné, že ceny se v budoucnu srovnají.
Cena vozu klesá pomaleji. Jelikož jsou dieselové motory odolnější a déle vydrží, cena auta klesá pomaleji než u benzínu.
Zvládne vyšší zátěž. Vydrží více cyklů, a proto se používá v terénních autech, dodávkách a ostatních vozech, které zdolávají náročné cesty nebo převážejí těžší náklad.
Má delší životnost. Tato vlastnost vychází z předchozích bodů a je dána typem konstrukce motoru, zejména odolnějšími válci.
❌ NEVÝHODY
Vyšší pořizovací cena. Kvůli své konstrukci, která ovšem více vydrží, jsou dieselové motory dražší na výrobu.
Horší startování. Vznícení paliva může být náročnější zejména při chladném či vlhkém počasí.
Vyšší hlučnost. Také laici vědí, že naftové kamiony a dodávky jsou hlučnější než běžná benzínová auta. Dnes už sice rozdíly nejsou tak velké, ale stále jsou.
Nevhodné na krátké cesty. Dieselovému motoru nesvědčí krátké cesty a časté startování, protože se výrazně opotřebovává.
Shrnutí
Po benzínovém autě se dívejte spíše tehdy, pokud budete jezdit ve městě, sportovně a neplánujete vystavit vůz extrémní kilometrové či hmotnostní zátěži. Po naftovém autě se dívejte spíše tehdy, pokud hledáte firemní vůz, vůz na dlouhé cesty, nebo chcete dopravní prostředek, který budete používat intenzivně a dlouho. Záleží ovšem také na vašich preferencích a stavu či ceně konkrétního, například ojetého, vozu.