Po bytu nebo domu bývá koupě auta druhým největším zásahem do rozpočtu běžného člověka. A hlavní otázka zní vždycky stejně: Koupit nové, nebo ojeté? Pokud myslíte na své finance, radíme ukázat na solidní bazarový vůz.
Hned na začátku bychom chtěli říct, že pokud jste milionáři, tahle úvaha se vás netýká. Klidně jděte na web své vysněné značky, naklikejte si v konfigurátoru u jakéhokoliv auta z její dílny nejvyšší výbavu, vyzvedněte si ho v autosalonu a užívejte si. Přejeme vám to. Víte ale, že jste nákupem nového SUV nebo limuzíny okamžitě prodělali?
Experti se shodují, že během prvního roku ztratí nový automobil 20–30 % své původní ceny. A po pěti letech to může být klidně 50 %! Je to dáno tím, že nové vozy jsou nadhodnocené (kvůli možným slevám), platíte si za exkluzivitu, že za volantem ještě nikdo neseděl, ale třeba také za to, že jste si vybrali úplnou novinku.
Nejvýhodnější je kupovat auta stará okolo 2 let.
Do nabídky
Interiér ještě ve většině případů voní novotou a ten drastický propad ceny zaplatil první majitel. Samozřejmě nemáte většinou absolutní svobodu vybrat si přesnou motorizaci, barvu, detaily výbavy apod., ale i tak je nabídka obrovská. Tedy u oblíbených značek. Ukažme si to na příkladu, jakým je mezi českými šoféry vysoce populární Škoda Octavia.
Klasická liftbacková, benzínová varianta 1,5 TSI 110 kW v solidní výbavě stála v roce 2018, dejme tomu, 600 000 Kč. Dnes, po dvou letech, ji v bazaru najdete po nějakém tom hledání klidně i za 420 000 Kč. Pamatujete na těch 30 %? Navíc jsme neuvažovali o další potenciální ztrátě u nového vozu, a tou jsou nákupy na splátky.
Často to totiž dopadá tak, že zákazník na nový vůz nemá dostatek financí (nebo je nechce dát najednou), a proto si výdaje rozloží v čase a s úrokem. Nejen že jeho nové auto podpisem smlouvy ihned ztratí svou původní cenu, která bude nadále prudce klesat, ale ještě ho přeplatí na splátkách.
Vsaďte na solidní autobazary, příliš levná auta bývají levota.
Seriózní nabídky
Za jakou cenu seženete bazarový kousek, který bude vyhovovat vašim představám o zánovním voze, záleží na spoustě faktorů. Doporučujeme ale vyhýbat se až příliš nápadně levným nabídkám. Hrozí, že první majitel se auta kvůli něčemu zbavil, například po bouračce nebo kvůli skrytým problémům.
Pozor si dejte taky na původně firemní vozy, které můžou mít za 2 roky „nalítáno“ hodně přes 100 000 km. Mnohé vám prozradí i pohled do interiéru, který v takovém případě už asi nebude vonět novotou a budou na něm patrné známky intenzivního používání. S těmito extrémními případy ovšem v naší úvaze o výhodné koupi zánovních vozů nepočítáme.
Co říci na závěr? Nová auta máme všichni rádi, ale ne každý si je může (nebo chce) dovolit. Pokud je to i váš případ, mrkněte se třeba do naší nabídky aut ověřených autobazarů.
Vybrat zánovní auto
Text: Tomáš Lichnovský