Ikonické kupé ŠKODA 110 R slavilo výstavní premiéru před 50 lety, 5. září 1970 v Brně. Nadčasově elegantní sportovní vůz s motorem vzadu byl nejen prodejně úspěšný, ale stal se i základem legendárních soutěžních a závodních modelů Š 180 RS, 200 RS a především „Porsche Východu“ Š 130 RS.
ŠKODA v roce 1964 zahájila výrobu přelomového sedanu Š 1000 MB se samonosnou karoserií, motorem vzadu a poháněnými zadními koly. Rozsáhlé investice do moderního výrobních zařízení a velký zájem o novinku i na zahraničních trzích s sebou přineslo nutnost koncentrovat pozornost na tento pro značku nosný model. To přispělo k ukončení výroby kabrioletu FELICIA, prostor pro početně okrajovější, ale pro image značky velmi potřebný sportovně pojatý derivát ale záhy opět otevřela poptávka především ze západoevropských trhů. Souběžně s vývojem nástupnické řady sedanů ŠKODA 100 / 110 L (modernější karoserie, přední kotoučové brzdy a zlepšená bezpečnostní výbava) se tak rozjely práce na dvoudveřovém kupé ŠKODA 110 R.
První prototypy a testování v NDR
Vývoj „Erka“, jak se novince přezdívalo, odstartoval roku 1966 a první prototyp s interním označením Š 718 K v pobočném závodě automobilky ŠKODA v Kvasinách dokončili v březnu 1968. Od sedanu se karoserie kupé lišila mírnějším sklonem čelního skla, dvojicí širokých dveří se skly bez rámů, mírně klenutou střechou a především elegantně splývající zádí. Jízdní zkoušky probíhaly mimo jiné na východoněmeckých dálnicích, kde kupé dosáhlo rychlosti 145 km/h. Druhý prototyp z března 1969 již měl dvojitý karburátor a alternátor místo dynama.
Pozvaní novináři se s novinkou poprvé staticky seznámili 18. srpna 1970 v Mladé Boleslavi v budově internátu učiliště, po tiskové konferenci následovalo dynamické představení na letišti u nedalekých Hoškovic. Veřejnost mohla hned tři sportovní automobily z Kvasin obdivovat od 5. září na strojírenském veletrhu v Brně, exportní úspěchy „Erka“ odstartovala prezentace na autosalonech v Paříži, Londýně a Turíně, pořádaných od 1., 14., resp. 28. října 1970. Náběh výroby ale výrazně zaostával za velkou poptávkou, do konce roku 1970 vzniklo pouze 121 „Erek“, export odstartoval až ve druhém čtvrtletí 1971. Z asi tří tisíc toho roku vyrobených vozů zamířilo jen 442 do prodejen československé Mototechny, kde cena Š 110 R začínala na 78 tisících korunách, odpovídající tehdy asi 40 měsíčním platům.
Elegantní nástupci: GARDE a RAPID
Sériově vyráběným nástupcem legendárního „Erka“ se v září 1981 stalo kupé ŠKODA GARDE pocházející rovněž z Kvasin, doplňující modelovou řadu sedanů Š 105/120. Zkušenosti z motorsportu přinesly například zadní polonápravy se šikmou osou kývání, přesné hřebenové řízení nebo přední sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami. Od jara 1982 GARDE současně vznikalo v bratislavské automobilce BAZ. Podobnou kariéru mělo i poslední kupé ŠKODA s motorem vzadu – až 150 km/h rychlý RAPID (1984 – 1990), později vybavený čtyřválcem 1,3 l a pětistupňovou převodovkou.
Foto a zdroj: skoda-auto.cz